Indhentning af lægeattester

Lægeattester bør kun indhentes hvis det er relevant. Er du som leder i tvivl om, hvorvidt det er relevant anbefales det, at du kontakter din HR afdeling.

Lægeattesterne betales som udgangspunkt af arbejdsgiveren. Der findes to typer af lægeattester, som kan indhentes af arbejdsgiveren.  

Mulighedserklæring

Formålet med en mulighedserklæring, er at holde fokus på de muligheder som medarbejderen har for at udføre arbejdsopgaver til trods for sygdommen.

Leder og medarbejder udfylder i fællesskab første del af mulighedserklæringen. I anden del af mulighedserklæringen giver lægen sin vurdering af, om de foreslåede løsninger er lægefagligt forsvarlige.

Friattest/erklæring om varighed

Lederen kan bede medarbejderen om en friattest. Det er en erklæring, hvor lægen dokumenterer medarbejderens sygdom, herunder den forventede varighed af sygdommen. Friattest/varighedserklæring kan anvendes i tilfælde, hvor det ikke er relevant eller muligt at lave en mulighedserklæring. Lægen skriver attesten på sit eget brevpapir.

Lederen sikrer at medarbejderen får en skriftlig anmodning om friattest /varighedserklæring som medarbejderen kan tage med til lægen. 

Se eksempel på anmodning.

Eksempler på situationer hor hhv. en mulighedserklæring og en friattest vil være anvendelig

Kontakt

Mette Høiriis

Telefon: 2134 5469
Mail: methoei@rm.dk