Udvælgelse til omplacering/afskedigelse

Ledelsen skal være opmærksom på følgende forhold, inden en konkret udvælgelse af medarbejdere kan finde sted:

Med udgangspunkt i de fremtidige arbejdsopgaver + en vurdering af hvilke kvalifikationer, der kræves for at løfte disse, skal man se på alle relevante medarbejdere inden for det ledelsesområde, hvor reduktionen skal finde sted, og ud fra en konkret vurdering overveje, hvem blandt samtlige, der bedst kan undværes, og derfor skal søges omplaceret/afskediget.

Som arbejdsgiver skal man overveje og kunne begrunde – og evt. efterfølgende kunne godtgøre – hvilke saglige argumenter, der ligger bag, at man netop har peget på den/dem, man har.

Man må ikke opstiller regler, der udelukker skønnet.

Det er ikke tilladt udelukkende at lægge vægt på ét kriterium med den konsekvens, at andre saglige kriterier ikke inddrages.

Det er ikke tilladt f.eks. udelukkende at tage et økonomisk hensyn eller bruge et anciennitetsprincip (”Sidst Ind Først Ud”), men man kan lade f.eks økonomiske hensyn og SIFU-princippet indgå blandt andre hensyn, når man udøver sit skøn.

  • Kriterier og begrundelsen kan være af:
    Faglig karakter: kvalifikationer og viden set i forhold til den opgave, der skal løses
    Personlig karakter: opgaveløsningen kan stille særlige personlige krav
    Afbalanceret personalesammensætning
  • I de konkrete sager vil der blive tale om en samlet vurdering, hvor der inddrages flere af ovennævnte elementer.
  • Anciennitet og sociale beskyttelseshensyn skal indgå i den samlede vurdering, men må ikke tillægges afgørende vægt fremfor andre nødvendige hensyn.

Se i øvrigt pjece til medarbejderen med information om omplacering og eventuel afskedigelse

Kontakt

Mette Flemming

Telefon: 2464 1898

Mail: metfle@rm.dk