Skærmbriller
Vejledning til bestilling af skærmbriller og korrekt indretning af arbejdspladsen.
Sådan bestiller du skærmbriller
Man kan ikke benytte sin egen optiker, hvis man skal have arbejdsrelaterede skærm-/ sikkerheds- eller arbejdsbriller.
Der er mulighed for selv at betale differencen, hvis man vil have et andet stel end det, der tilbydes via indkøbsaftalen.
På rekvisitionen påføres afdelingens EAN-nummer, da det er afdelingen, der altid skal betale skærmbriller. Afdelingslederen skal påføres som godkender.
Indretning af kontorarbejdsplads
En hensigtsmæssig indretning af kontorarbejdspladsen er væsentlig for, hvordan vores øjne belastes ved skærmarbejde. Derfor er det vigtigt, at arbejdspladsen er indrettet optimalt, inden brillen indkøbes. Vi anbefaler, at gennemgå vejledningen til synsprøve og skærmbriller for at sikre den optimale indretning af skærmarbejdspladsen.
Når arbejdspladsen er hensigtsmæssigt indrettet, kan arbejdsmiljørepræsentanten foretage de nødvendige udmålinger til optikeren, så skærmbrillen kan blive fremstillet, så den passer optimalt til personen og den konkrete skærmarbejdsplads.
Øjenirritation og skærmarbejde
Værd at vide om øjenirritation og skærmarbejde.
Når du sidder foran computerskærmen, kan dine øjne klø og blive irriterede. Luftforurening og lav luftfugtighed gør det værre, men du kan selv mindske generne. Det kan du læse om i ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Årsagen til at mange kontoransatte har øjenirritation er, at vi simpelthen blinker færre gange når vi sidder ved skærmen. Dette i kombination med et måske dårligt indeklima gør, at 20-40 % af alle kontoransatte klager over øjenirritation.
Men der er heldigvis noget at gøre for at fjerne generne:
- Hold mikropauser - se væk fra computerskærmen, så slapper øjet mere af
- Lav bevidste øjenblink-øvelser løbende
- Placer din skærm lavt - det mindsker fordampning fra tårefilmen, der beskytter øjet
- Luft ud jævnligt
- Undgå for høj rumtemperatur