Nye kemikalier

Inden ibrugtagningen af nye kemikalier – og som en del af risikovurderingen – skal man vurdere, hvilke foranstaltninger der skal foretages, for at beskytte de medarbejdere, som arbejder med, eller omkring kemikalierne. 

STOP

STOP står for:

  • Substitution
  • Tekniske foranstaltninger
  • Organisatoriske forandringer
  • Personlige værnemidler.

Rækkefølgen for STOP-princippet er prioriteret, og man skal altid starte med at vurdere muligheden for substitution og først til sidst se på brugen af personlige værnemidler.

Værnemidler vurderes altså først når ingen af de andre muligheder er tilstrækkelige til at beskytte mod eksponeringen. Løsningen kan også være en kombination af de fire muligheder.

Et eksempel kan være, hvis tekniske foranstaltninger kun kan forebygge en del af eksponeringen, kan personlige værnemidler supplere løsningen. Dermed bringes faren ned på et acceptabelt niveau.

Substitution

Inden man undersøger hvordan man kan beskytte medarbejderne imod et kemikalie, bør man undersøge om der findes alternative kemikalier som ikke har de samme farer, men som kan udføre den samme opgave. Her bør man se på indholdsstofferne, og undersøge om der er alternative produkter, med mindre farlige indholdsstoffer, eller stoffer som er nemmere at beskytte sig imod. Man skal også se på den form kemikaliet kommer på. Hvis et kemikalie fx er på spray, bør man undersøge, om man kan bruge alternativer på flydende eller fast form.

Substitution kan ikke altid lade sig gøre, da der kan opstå andre arbejdsmiljøproblemer, eller fordi arbejdsprocessen kræver et bestemt kemikalie. I de tilfælde skal man fortsætte i STOP-princippet for at beskytte medarbejderne.

Tekniske foranstaltninger

Fjernelse eller minimering af kontakten med kemikaliet kan ske igennem tekniske foranstaltninger. En fuldstændig indkapsling af arbejdsprocessen, hvor medarbejderne ikke udsættes for, eller kommer i kontakt med kemikaliet, vil kunne minimere risikoen betydeligt. Men en delvist teknisk løsning, hvor man fjerner dampe eller aerosoler ved hjælp af punktudsug, eventuelt i kombination med personlige værnemidler såsom handsker, vil også kunne bringe eksponeringen ned.

Organisatoriske foranstaltninger

For at minimere eksponeringen af medarbejderne, skal man organisere arbejdet således, at så få medarbejdere udsættes for kemikaliet som muligt. Man bør derfor altid gennemgå arbejdsområdet, for at fjerne eller afskærme arbejdsopgaver, som ikke er relevante ved brugen af kemikaliet. Sørg altid for grundig rengøring og korrekt bortskaffelse af rester og brugte værnemidler, så ingen efterfølgende kan blive udsat for kemikaliet.

Personlige værnemidler

Når man skal vælge personlige værnemidler, er det vigtigt at man vælger korrekt. Værnemidler kan i sig selv skabe arbejdsmiljøproblemer, og man skal kun vælge denne løsning, hvis de tre andre løsninger ikke kan bringe risikoen tilstrækkeligt ned. Det er vigtigt at vælge korrekte værnemidler, da fx et forkert åndedrætsværn eller forkerte handsker kan give en "falsk tryghed" eller i værste fald forværre problemet.