Kender du det, at kollegaen giver en opgave videre til dig, men det blev lidt forhastet, så du fik ikke alle informationerne?

Mangelfuld overlevering

Mangelfuld overlevering af opgaver sker hver dag rundt om på arbejdspladserne, og det er ødelæggende for samarbejdet og effektiviteten.

  • Hvad består opgaven præcist i?
  • Hvornår skal den være løst?
  • Hvordan ved vi, at den er løst?
  • Hvad er succeskriteriet?

Derfor er det godt at være opmærksom på at:

  1. Overlevere de nødvendige informationer.
  2. Spørge ind til den overleverede opgave.

Herved bliver opgaveløsningen rigtig, og som "afleverer" giver du det bedste til den næste, der går ind i opgaven.

IGLO - overlevering

Individet

  • Hvad kan jeg selv gøre lige nu for at sikre en god overlevering?
  • Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg ikke selv kan løse det lige nu?
  • Inviterer jeg til en god overlevering?
  • Lytter jeg med åbent sind?
  • Er jeg opmærksom på at bede om feedback?
  • Understøtter jeg psykologisk tryghed/sikkerhed?

Gruppen

  • Hjælper vi hinanden mht. hvad der er vigtigt af få sagt i en overlevering?
  • Taler vi om svære ting/dilemmaer?
  • Vurderer om LMU skal involveres?

Ledelse

  • Sikrer og understøtter en god overleveringskultur (er kulturbærende).
  • Sikrer adgang til de rette metoder til en god overlevering – både mono og tværfagligt.
  • Inddrager medarbejderne i løsninger og tiltag.
  • Understøtter psykologisk tryghed/sikkerhed ved at føre en åben og konstruktiv dialog.

Organisationen

  • Understøtter psykologisk tryghed/sikkerhed ved at føre en åben og konstruktiv dialog.

Værktøjer til overlevering

De seks vigtigste punkter, som du kan bruge på din arbejdsplads:

  1. Fortæl præcist, hvad opgaven går ud på. Så ved din kollega, hvad det drejer sig om.
  2. Beskriv, hvad beviset er, for at opgaven er fuldført! Så ved din kollega, hvornår opgaven er færdig!
  3. Fortæl, hvad det betyder for sagen, at opgaven bliver løst. Det skaber motivation!
  4. Hvis muligt, referer til en tidligere lignende opgave. Det gør opgaven nemmere at forstå.
  5. Aftal et tidspunkt for, hvornår opgaven er løst. Så undgår I misforståelser.
  6. I skal afstemme eventuelle løse ender, inden modtageren af opgaven siger JA. ”Nu er opgaven modtaget, og vi har en aftale”.

Materiale til arbejdsmiljøgrupperne