Overlevering
Kender du det, at kollegaen giver en opgave videre til dig, men det blev lidt forhastet, så du fik ikke alle informationerne?
Mangelfuld overlevering
Mangelfuld overlevering af opgaver sker hver dag rundt om på arbejdspladserne, og det er ødelæggende for samarbejdet og effektiviteten.
- Hvad består opgaven præcist i?
- Hvornår skal den være løst?
- Hvordan ved vi, at den er løst?
- Hvad er succeskriteriet?
Derfor er det godt at være opmærksom på at:
- Overlevere de nødvendige informationer.
- Spørge ind til den overleverede opgave.
Herved bliver opgaveløsningen rigtig, og som "afleverer" giver du det bedste til den næste, der går ind i opgaven.
IGLO - overlevering
For at sikre en god overlevering skal:
Individet
(se actioncard om ‘Overlevering’)
- Kommunikere tydeligt.
- Få og give feedback.
- Understøtte psykologisk tryghed.
Gruppen
- Hjælpe hinanden mht. hvad der er vigtigt af få sagt i en overlevering.
- Sikre et trygt rum til at tale om de svære ting/dilemmaer.
- Vurdere om ledelsen skal involveres.
Ledelsen
- Sikre og understøtte en god overleveringskultur (være kulturbærende).
- Sikre adgang til de rette metoder til en god overlevering – både mono og tværfagligt.
- Inddrage de ansatte i løsninger og tiltag.
- Understøtte psykologisk tryghed/sikkerhed ved at føre en åben og konstruktiv dialog.
Organisationen
- Vurdere mulige årsager til når overlevering på en afdeling ikke er optimalt og gå i dialog herom.
- Sikre rammen for den nødvendige og tilstrækkelige instruktion, sparring, tryghed og oplæring.
Værktøjer til overlevering
De seks vigtigste punkter, som du kan bruge på din arbejdsplads:
- Fortæl præcist, hvad opgaven går ud på. Så ved din kollega, hvad det drejer sig om.
- Beskriv, hvad beviset er, for at opgaven er fuldført! Så ved din kollega, hvornår opgaven er færdig!
- Fortæl, hvad det betyder for sagen, at opgaven bliver løst. Det skaber motivation!
- Hvis muligt, referer til en tidligere lignende opgave. Det gør opgaven nemmere at forstå.
- Aftal et tidspunkt for, hvornår opgaven er løst. Så undgår I misforståelser.
- I skal afstemme eventuelle løse ender, inden modtageren af opgaven siger JA. ”Nu er opgaven modtaget, og vi har en aftale”.