Det gode samarbejde

Samarbejde er et af temaerne i 3-meter kampagnen, for samarbejde er også nødvendigt for at udvikle den sikkerhedskultur blandt alle ansatte i regionen, som 3-meter kampagnen skal fremme.

Der er mange måder at fremme det gode samarbejde på – både for dig selv, hvor et venligt tonefald og en lyttende tilgang er en tydelig invitation til samarbejde.

Mellem dig og din kollega er det vigtigt, at jeres opgaver er kendt og forstået af jer begge. På afdelingen og i teamet, er vi hver især ansvarlige for, at der er en ordentlig omgangstone og en god samarbejdskultur. Et godt samarbejde fremmer, at opgaver kan blive koordineret på tværs – og giver alle de bedste forudsætninger for en sikker adfærd, når vi udfører vores arbejde.

IGLO - samarbejde

Individet

  • Hvad er det jeg særligt skal være opmærksom på: Er der en venlig samarbejdstone, er opgaven/kravene kendt af os begge, har vi koordineret opgaven
  • Hvad kan jeg selv gøre lige nu for at fremme et godt samarbejde, sikre tillid mellem os og skabe et psykologisk trygt/sikkert rum?
    • Inviterer jeg selv til samarbejdet og er jeg lyttende over for min kollega?
  • Hvordan giver og modtager jeg feedback?
  • Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg ikke selv løse det lige nu? Ledelse, AMR eller kollega?

Gruppen

  • Understøtter kollegaerne i at sikre en ordentlig omgangstone og samarbejdskultur
  • Skabe rum til at tale om svære emner/dilemmaer
  • Tilskynder at samarbejdssituationerne bliver analyseret og talt igennem, hvis de er gået skævt
  • Oplyser om relevante tiltag til vores team/kollegaer 
  • Undersøger, hvordan vi sammen kan sikrer et godt samarbejde i afdelingen
  • Vurderer om ledelsen skal involveres for bedste løsning
  • Undersøger, hvordan vi kan sikre et godt samarbejde med psykologisk tryghed i afdelingen

Ledelsen

  • Følger op på og er kulturbære for arbejdspladsens samarbejdskultur og psykologiske tryghed/sikkerhed
  • Sikrer adgang til de rette metoder til det gode samarbejde – både mono- og tværfagligt
  • Inddrager medarbejderne i løsninger og tiltag ud fra en psykologisk tryg/sikker tilgang
  • Sikrer den nødvendige introduktion og instruktion af (ny)ansatte, vikarer mv i forhold til arbejdsopgavens krav og metoder.
  • Understøtter psykologisk tryghed/sikkerhed ved at føre en åben og konstruktiv dialog, hvor det er legalt at tale om det der er svært
  • Videndeler om arbejdsmiljøtiltag på P-møder

Organisationen

  • Følger op på indsatser og data der er iværksat for at styrke trivsel fx TULE og APV
  • Vurderer mulige årsager til når samarbejdet på en afdeling ikke er optimalt og går i dialog hermed
  • Sikrer rammen for den nødvendige og tilstrækkelige instruktion, sparring, tryghed og oplæring

Materiale til arbejdsmiljøgrupperne