Det gode samarbejde

Samarbejde er et af temaerne i 3-meter kampagnen, for samarbejde er også nødvendigt for at udvikle den sikkerhedskultur blandt alle ansatte i regionen, som 3-meter kampagnen skal fremme.

Der er mange måder at fremme det gode samarbejde på – både for dig selv, hvor et venligt tonefald og en lyttende tilgang er en tydelig invitation til samarbejde.

Mellem dig og din kollega er det vigtigt, at jeres opgaver er kendt og forstået af jer begge. På afdelingen og i teamet, er vi hver især ansvarlige for, at der er en ordentlig omgangstone og en god samarbejdskultur. Et godt samarbejde fremmer, at opgaver kan blive koordineret på tværs – og giver alle de bedste forudsætninger for en sikker adfærd, når vi udfører vores arbejde.

Materiale til arbejdsmiljøgrupperne

Vil du vide mere

BFA arbejdsfællesskaber - stærkere sammen 

Et arbejdsfællesskab er en gruppe mennesker, der er afhængige af hinanden for at lykkes med en fælles kerneopgave. Læs om arbejdsfællesskaber og ”Stærkere sammen”, om det der skal være til stede for et stærkt arbejdsfælleskab. 

Gå til "Stærkere sammen. Brikker til et velfungerende arbejdsfællesskab" på godtarbejdsmiljo.dk

BFA Social Kapital: Samarbejde og relationer på arbejdspladsen 

Et godt samarbejde og en oplevelse af tillid og retfærdighed er hjørnestenene i social kapital. Grundtanken er, at I ved at opbygge og udnytte stærke relationer på arbejdspladsen kan gavne kvaliteten og effektiviteten - og samtidig styrke trivslen og det gode arbejdsmiljø.

Gå til "Social Kapital: Samarbejde og relationer på arbejdspladsen" på godtarbejdsmiljo.dk

Lederweb: 7 råd - Sådan skaber du psykologisk tryghed

Hvordan skaber du et godt team? Forskningen viser, at det ikke har så meget med sammensætningen af teamet at gøre. De mest effektive teams er dem med psykologisk tryghed. Her er syv råd om, hvordan du skaber og styrker den psykologiske tryghed på arbejdspladsen.

Gå til "7 raad: Sådan skaber du psykologisk tryghed på lederwb.dk (pdf)

Rigshospitalet: Psykologisk tryghed - En guide til ledere, AMR og TR

Denne guide handler om at skabe teams og andre arbejdsfællesskaber, hvor medarbejderne stiller spørgsmål, er åbne omkring fejl og tør komme med idéer og forslag. Hvor man ikke holder sig tilbage af frygt for at virke dum eller blive stemplet som inkompetent, emsig eller negativ.

Gå til "Psykologisk tryghed på rigshospitalet.dk (pdf).

Prøvehandling: Dilemmadrøftelser i fredstid

Bed hver af de ansatte nedskrive et typisk dilemma, der vedrører kerneopgaven. Træk et tilfældigt dilemma og diskuter dilemmaet i mindre grupper. Opgaven: Find så mange ”højt til loftet” løsninger som muligt og del dem med hinanden i teamet. I kan lede i løsningerne, næste gang I møder en lignende udfordring. Det er en rar og fri måde at tale om det, der kan være svært – taget ud af den kontekst dilemmaet opstår i.

IGLO – fælles ansvar for arbejdsmiljø og trivsel

IGLO handler om, at det er et fælles ansvar for hele arbejdspladsen at forbedre, forebygge og udvikle sikkerhedskulturen og trivslen på arbejdspladsen. IGLO illustrerer de 4 niveauer i organisationen og deres muligheder for at bidrage til forbedre, forebygge og udvikle arbejdsmiljøet og trivslen. IGLO står for:

  • I – Individ: Den enkelte kan tage ansvar for egen trivsel og bidrage positivt til fællesskabet.
  • G – Gruppe: Kollegagruppen kan støtte hinanden, skabe åben dialog og samarbejde om løsninger.
  • L – Leder: Lederen kan skabe rammer for trivsel gennem tydelig kommunikation, støtte og prioritering.
  • O – Organisation: Organisationen kan sikre gode strukturer, politikker og en kultur, der fremmer trivsel.

IGLO-modellen illustrerer, at trivsel og et godt arbejdsmiljø skabes i fællesskab – på tværs af hele arbejdspladsen.