Hensigten med en Minitrivsel-måling er både at få data på trivsel og/eller et andet tema - og at få input til konkrete fælles handlinger, som understøtter et læringsperspektiv.
Det vigtigste er at kunne forklare hvorfor målingen er relevant, og hvad formålet skal være lokalt? Svarene på de to spørgsmål giver klarhed om, hvilke spørgsmål, I skal stille - så I får de ønskede svar:
- Er det en generel temperaturmåling på "Hvordan har vi det lige nu"?
- Har I lige indført en ny arbejdsgang og vil vide, hvordan det fungerer?
- Hvordan er det at have distanceledelse? Er der behov for justeringer for at fastholde og udvikle trivsel?
- Er der problemer i samarbejdet og kommunikationen? Behov for at afdække væsentlige indsatsområder for udvikling, samarbejde og trivsel?
- Hvor gode er vi til at håndtere konflikter samt give og modtage feedback? Hvad skal vi øve os på for at skabe udvikling?
- Vi har haft en lang periode med mange forandringer og stort arbejdspres? Hvordan står det til med sammenhængskraften?
Her er et par bud på, hvad argumentationen kan være for en MiniTrivsel-måling:
- Dialogen kan være lettere af føre, hvis den tager afsæt i konkrete data
- Trivsel er essentiel
- Det er konstruktivt at tale om både godt og skidt:
- Al læringsteori siger, at vi udvikler os bedst, når vi lærer af det positive.
- Al teori om resiliens og psykologisk sikkerhed siger, at det er vigtigt at legitimere, at vi sammen kan tale om, hvordan vi reelt har det.
- Det giver IKKE mening ikke at arbejde med trivsel
Herefter kan I vælge spørgsmål, som giver jer de svar, I har brug for.
Udvælg spørgsmål, der giver jer konkret indsigt og handleanvisninger i forhold til jeres udfordringer/ønsker. Stil gerne spørgsmål, som giver jer reel viden om det emne/område, I vil undersøge.
Der er flere måder at udvælge spørgsmål på:
- Anvend de kendte TULE-spørgsmål
- Anvend spørgsmål fra Spørgsmålsbanken.
- Formuler selv spørgsmålene (eventuelt med hjælp fra Koncern HR, Udvikling).