Om online undervisning

Målgruppe

Undervisere eller facilitator som før har undervist fysisk og nu skal lave undervisning online.

Formål

Få input til, hvordan du planlægger og gennemfører online undervisning, som både du og deltagerne kan trække dialog, inspiration og energi fra.

Planlæg din online undervisning

Gentænk din undervisning

Det er ikke muligt at omlægge fysisk undervisning til et virtuelt format 1:1. Du skal først og fremmest gennemtænke og styre undervisningen meget mere end ved fremmødeundervisning, og man når ikke det samme faglige indhold som ved fysisk fremmøde.

  • Hold oplæggene korte 
  • lad dem indeholde involverende elementer, fx. refleksionsspørgsmål 
  • husk flere pauser. Deltagerne får brug for flere regulære pauser væk fra skærmen.
  • lav en drejebog, så du sikrer afvekslning og holder styr på, hvornår og hvordan du inddrager involverende aktiviteter. Se eksempel på drejebog

Forbered dine deltagere

Det er en god idé skriftligt at forberede dine deltagere inden den online undervisning. 

Informationsmailen inkluderer bl.a.

  • Forklaring på hvordan deltagerne kommer på
  • link til videoguide til login
  • forventninger til deltagerne, om at deltage med video og lyd
  • mulighed for at deltagerne kan teste deres udstyr inden
  • evt. materiale til undervisningen, fx. slides, så deltagerne kan have dem åbne samtidig med undervisningen.

Forbered underviseren

Er du uddannelsesansvarlig eller kursusleder, skal du afstemme forventninger med underviseren om, hvad der skal foregå inden undervisningen. Forklar og vis underviser funktionerne i den online undervisningsplatform, der skal benyttes. Hjælp med at teste undervisers udstyr og aftal, hvem der gør hvad før, under og efter undervisningen.

Det kan være en god idé at informere underviser om, at online undervisning skal afvikles med henblik på dialog og interaktion og deltagerne også skal på banen, fx via øvelser, gruppearbejde og anden interaktion.

Skab et godt online læringsmiljø

Klare Rammer

At skabe klare rammer er essentielt for en vellykket online undervisning. Det hjælper kursisterne med at navigere i den digitale læringskontekst, og holder dem engagerede.

  • Forklar undervisningens struktur og mål tydeligt.
  • Del materialer på forhånd og informér om pausetider.

Opfølgning

En god opfølgning efter hver undervisningsgang sikrer, at læringsmålene er nået, og giver kursisterne mulighed for at reflektere over det lærte samt forberede sig til fremtidige sessioner. Send en opfølgning ud efter undervisningen med: 

  • Tak for deltagelse og del info om næste session.
  • Send materialer og evalueringsspørgsmål post-session.

Studiegrupper

Studiegrupper fremmer et dybere engagement og forståelse ved at tilbyde en mindre, mere intim læringskontekst, hvor kursisterne kan diskutere og udforske emnerne sammen.

  • Dan små grupper for dybere engagement.
  • Overvej geografisk nærhed ved gruppedannelse.

Gruppearbejde

Gruppearbejde introducerer variation i undervisningsmetoderne og opfordrer til aktiv deltagelse samt udvikling af samarbejdsevner i en online setting.

  • Definér klare retningslinjer og diskussionsemner.
  • Indled med en ice-breaker hvis kursisterne er nye sammen.
  • Sæt ekstra tid af til gruppediskussioner og præsentationer.

Værktøjer til online undervisning

Vil du gerne aktivere dine kursister og lave variation i undervisningen?

Med digitale værktøjer har du mulighed for at tilføje den virtuelle undervisning interaktion mellem deltagerne, stille spørgsmål og få feedback, fastholde kursisterne og få variation i undervisningen.

Værktøjerne har forskellige egenskaber og understøtter forskellige læringsmetoder. Nedenfor finder du forslag til gode værktøjer, som du kan bruge i din online undervisning.