Blooms taksonomi
Blooms taksonomi er en hierarkisk opstilling af kvalifikationer og kompetencer, og den beskriver, at basisviden er nødvendig, før analyse er mulig.
Blooms taksonomi, seks trin
1. trin – Viden
Eleven/den studerende kender til den overordnede teoretiske viden:
har viden om fakta og forskellige måder og midler til at håndtere fakta
og kan gengive generelle principper og teorier.
2. trin – Forståelse
Eleven/den studerende kan oversætte stoffet med egne ord og ved at
give eksempler. Eleven/den studerende kan sammenfatte uddrag af det
væsentligste og forstå implikationer og konsekvenser.
Det forventes ikke på dette niveau, at eleven/den studerende kan relatere
til andet stof eller forstå det til bunds.
3. trin – Anvendelse
Eleven/den studerende kan benytte de generelle ideer, teorier, principper,
procedurer og metoder i konkrete nye situationer.
4. trin – Analyse
Eleven/den studerende kan nedbryde og afdække relationen mellem enkeltdele.
Eleven/den studerende analyserer elementer, sammenhænge og organiserede
principper og kan delvist gennemskue systemer/strukturer i stoffet.
5. trin – Syntese
Eleven/den studerende kan sammenfatte enkeltdele til helheder og fortolke
resultatet. Eleven/den studerende skaber ny og større forståelse og kan
anvende i nye sammenhænge.
6. trin – Vurdering
Eleven/den studerende kan bedømme stoffet gennem selvstændig vurdering
og gennem perspektivering.