Kolbs læringsprocesser

Erfaring

Man udfører sit forsøg, mens man erfarer og iagttager, hvad der sker. 
Man får derigennem en konkret oplevelse.

Eftertænksomhed

Når man har fået sine erfaringer, kan man begynde at reflektere over sine observationer og finde ud af, hvad der skete og hvorfor. 
Man forsøger at forstå, hvad der skete så præcist som muligt.

Begrebsdannelse

I den begrebsdannende fase forsøger man at skabe en teori på baggrund af de konkrete erfaringer.

Eksperiment

Når man har gennemgået de forrige faser, er man ifølge Kolb klar til at opstille et nyt forsøg baseret på den tidligere erfaring, hvorefter læringscirklen starter forfra i en cyklus.

Hvert enkelt stadie skal gennemgås for at komme til det næste.

Læringscirklen udgør et element i Kolbs generelle teoridannelse om læring: 
Erfaringsbaserede læringssystemer (Experience Based Learning Systems).

Udviklet af David A. Kolb (1984).