Her finder du information om simulatorinstruktøruddannelsen og dens udvidede moduler, samt hvordan du som instruktør kan bruge MidtSim.
Simulatorinstruktøruddannelsen
Formålet med simulation og uddannelse af simulatorinstruktører er at bidrage til øget patientsikkerhed uden at udsætte patienterne for risici.
Målet er at kunne anvende simulation som læringsmetode, herunder:
- at træne simulatorinstruktørfunktionen (briefing, scenarieafvikling, debriefing).
- at kunne designe scenarier, der understøtter behovsafledte læringsmål fra klinisk praksis.
- at kunne anvende viden om det trygge læringsrum – fra briefing til debriefing.
MidtSim tilbyder simulatorinstruktøruddannelsen samt lokale workshops til regionens simulatorinstruktører.
Når du som leder ønsker at implementere simulation i din afdeling, er der en række aspekter, der er værd at overveje:
- Afvikling af simulation bliver sårbart, hvis der kun er én person til at drive det i jeres afdeling. Vi anbefaler derfor altid, at I sender to personer afsted sammen på simulatorinstruktøruddannelsen.
- Din nyuddannede instruktør kan blive i tvivl og føle sig usikker i begyndelsen. Enten fordi det kan være svært at "sætte i gang", eller fordi hans/hendes rolle er ændret i forhold til kollegaerne, uanset profession. Her kan MidtSim hjælpe og rådgive ved behov.
- Simulation kræver ressourcer: Når den nyuddannede instruktør kommer tilbage i afdelingen, får han/hun brug for tid til at afdække træningsbehov og skrive scenarier. Desuden vil afvikling af scenarier kræve tre til seks deltagere pr. gang, hvilket fordrer frigivelse af tid i afdelingen.
- Simulationen kan med fordel tilpasses morgenkonference, morgenundervisning, vagtskifte eller lignende, så det "forstyrrer" arbejdsdagen mindst muligt.
I Region Midtjylland koster det ikke afdelingen noget at sende en medarbejder på simulatorinstruktøruddannelsen. Det koster heller ikke noget at få besøg, inspiration og vejledning af personalet fra MidtSim, når I har brug for det.
Har du brug for at høre mere om, hvordan du som leder understøtter simulationen på afdelingen, så kontakt os endelig. Du finder kontaktinfo nederst på siden her.
Ønsker du at blive uddannet simulatorinstruktør, anbefaler vi, at du som først step tager din leder med på råd.
Simulation er en fælles opgave, som kræver engagement og opbakning fra både ledelse og medarbejder, for at det kan leve i en afdeling.
Nedenfor følger en række aspekter, du med fordel kan drøfte med din leder før og efter, du søger ind på simulatorinstruktøruddannelsen:
- Det tager tid at skrive et scenarie og forberede afvikling af simulation
Du og din leder kan derfor drøfte, hvordan dine simulationsrelaterede opgaver kan tænkes ind i din vagtplan.
- Hvornår er det muligt at afvikle simulationer?
Simulationen kan med fordel tilpasses morgenkonference, morgenundervisning, vagtskifte eller lignende, så det "forstyrrer" arbejdsdagen mindst muligt.
- Hvad skal I træne?
Ofte er det en god idé at lytte til både leder og medarbejdere for at finde ud af, hvor de egentlige udfordringer ligger. Du kan derfor overveje, hvad der giver dine kollegaer "ondt i maven" eller resulterer i utilsigtede hændelser.
- Keep it simple og lav en plan
Scenarier, hvor både anæstesi, bioanalytikere, serviceassistenter, sygeplejersker og læger deltager, kan være lærerige, men ressourcetunge. Oftest er der mere brug for træning i små grupper eller endda monofagligt. Lav gerne en plan sammen med din leder og drøft: Hvem, hvor mange og hvor ofte skal personalet deltage i simulation?
Vi anbefaler 3-6 deltagere på hvert scenarie, alt efter hvad I skal træne. Men gør det realistisk. Hvis der i virkeligheden kun er én sygeplejersker og én læge i afdelingen i aftenvagt, er det ikke en fordel at samle 6 sundhedsprofessionelle i et scenarie, der foregår om aftenen.
- Debriefing er vigtig for læringen
Vi anbefaler ca. 1 time til briefing, afvikling og debriefing for, at I kan få mest mulig læring ud af scenariet.
- Hvem har beslutningskompetencen?
Simulation tester hverdagen, og du vil sandsynligvis opdage fx uhensigtsmæssige arbejdsgange, manglende udstyr, mangelfulde retningslinjer eller latente sikkerhedstrusler.
Det er derfor en god ide at drøfte, hvem du kan videregive disse "opdagelser" til, og hvem der har ansvaret for at gå videre med informationen.
- Vi kan hjælpe
Tøv ikke med at bede MidtSim om hjælp, hvis du eller din leder oplever udfordringer eller behov for sparring i forbindelse med simulation. Find kontaktinfo nederst på siden her.
Tilmelding
Når du har fået din leders godkendelse af deltagelse, tilmelder du dig via Plan2Learn.
Uddannelsen er gratis for ansatte i Region Midtjylland.
Yderligere info og tilmelding
Sådan understøtter vi simulatorinstruktørerne
I MidtSim arbejder vi for at:
- understøtte anvendelse og implementering af in situ simulation på Region Midtjyllands hospitalsenheder med henblik på at øge patientsikkerheden.
- bidrage til udvikling af simulatorinstruktørernes kompetencer i forhold til deres faglighed inden for medicinsk simulation.
- understøtte netværksdannelse for simulatorinstruktørerne samt sikre videns- og erfaringsdeling mellem disse og MidtSim.
- give simulatorinstruktører i Region Midtjylland feedback på deres simulationsfaglige kompetencer.
Opslagsværk for simulatorinstruktører
Vi har samlet en række centrale værktøjer og gode råd til dig som simulatorinstruktør i en kort og overskuelig folder, som du kan se og downloade her:
Opslagsværk for simulatorinstruktører
Fagligt fællesskab
Som simulatorinstruktør har du muligheden for at blive medlem af en lukket gruppe på Facebook. Her kan du sparre med dine kolleger omkring simulationsfaglige problemstillinger, få hjælp til dine scenarier, og hvad du ellers finder relevant for dit virke som simulatorinstruktør.