Hvem har adgang til en personalesag?

  • Alle sagsbehandlere i den lokale HR afdeling
  • Leder/ledelse og den/de medarbejdere i afdelingen, som lederen har bemyndiget hertil.

OBS: Alt aktivitet på personalesager logges

Kan man få adgang til egen personalesag?

  • Alle medarbejdere har ret til aktindsigt i egen personalesag.
  • En anmodning om aktindsigt skal ikke begrundes og kan både være mundtlig eller skriftlig.
  • En anmodning om aktindsigt skal rettes til egen leder eller den lokale HR afdeling.
  • Hvis anmodningen rettes til lederen, så skal lederen kontakte den lokale HR afdeling.
  • En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette, på grund af fx sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Den aktindsigtssøgende skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet.

Adgang til personalesager i egen afdeling

Hvis man har adgang til personalesagerne i egen afdeling, må man så kigge i egen personalesag?

  • Nej, medarbejdere der har fået bemyndiget adgang til personalesager, har ikke adgang til egen personalesag. Disse medarbejdere, kan som alle andre medarbejdere få aktindsigt i egen personalesag.
  • En person der er, eller bliver valgt som tillidsrepræsentant må ikke få adgang til perso-nalesager generelt, bl.a. for at sikre sin egen, men også arbejdsgiverens uvildighed.
  • I det omfang, medarbejdere, der har adgang til personalesager, har brug for en ”test-sag”, kan en sådan oprettes ved kontakt til Koncern HR, stab.

Ledelse med adgang til personalesager

Må en ledelse der har adgang til personalesagerne kigge i deres egen personalesag?

  • Nej, en leder af en afdeling, en institution, et afsnit mv., der har adgang til sine medarbejderes personalesager, har ikke adgang til egen personalesag. Lederen kan som alle andre ansatte få aktindsigt i sin egen personalesag.
  • Adgangen til en leders personalesag er hos lederens leder.